-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40295 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:12

ربما يستدل البعض علي جواز تأثير السحر علي النبي محمد صلي الله عليه وآله كما ورد في صحيحي البخاري ومسلم برواية عائشة أنه صلي الله عليه وآله كان ( يخيل إليه ) أنه كان يفعل الشيء وما فعله . بآية موسي عليهم السلام وهو من سورة طه المباركة ( فإذا حبالهم وعصيهم يخيل ( إليه ) من سحرهم أنها تسعي ) ، وأنه ترتب علي تأثير السحر بموسي عليه السلام وهو التخيل وعدم إراءة الواقع علي حقيقته وإيجاس الخوف الخفيف بقوله ( فأوجس خيفة موسي ) ، وإن أوّل هذا الخوف بشيء يرفع الحرج عن موسي عليه السلام فيرده قوله تعالي ( قلنا لا تخف إنك أنت الأعلي ) وهنا نهي صريح وقد قال تعالي في موضع آخر ( سحروا أعين الناس واسترهبوهم ) .
فالجمع بين هذه الآيات ينتج عن أنه :
1 ـ وقع سيدنا موسي عليه السلام تحث تأثير السحر .
2 ـ حصلت لموسي عليه السلام الحالة المطلوبة من السحر ( الرهبة ) ولو بأضعف مراتبها .
3 ـ رأي الحبال والعصي علي غير حقيقتها المطابقة لواقعها .
هذا زعمهم وأرجو إفادتي بالحق ؟
جواب سماحة الشيخ باقر الإيرواني :
ليس المقصود من « يخيّل » ان موسي كان يتصور خطأ ان ما قام به السحرة قضية حقيقية ومطابقة للواقع حتي يكون ذلك منافياً لمقام النبوة بل المقصود انه كان يدرك ادراكاً قاطعاً ان ما أتوا به هو السحر ولكن حينما نظر الي الحية لاحظها كأنها تسعي مع علمه بانها لا تسعي ، وهذا لا يضر بمقام النبوة ، بخلاف ما نقلته عائشة عن النبي (ص) حيث نقلت انه كان النبي (ص) يتصور فعله للشيء ولا يدري انه لم يفعله ، وهذا يتنافي ومقام النبوة .
والقرينة علي ان المقصود في حق موسي ما اشرنا اليه امران :
1 ـ ان الأية الكريمة نسبت التخيل الي موسي فقط ولم تنسبه الي جميع الحاضرين حيث قالت : « يخيّل اليه » ولم تقل : يخيّل اليهم ، في الوقت الذي نجد اية 116 من الاعراف تقول : ( فلما ألقوا سحروا أعين الناس واسترهبوهم وجاؤا بسحر عظيم ) .
2 ـ ان الآية لم تقل تخيّل موسي بل قالت يخيّل اليه ، اي يصوّر اليه انها تسعي وان كان يدري هو انها لا تسعي .
واما قوله تعالي : « فاوجس ... » فالمقصود منه خاف موسي من وقوع الناس تحت تاثير الموقف عليهم الي حدّ يصعب معه ارجاعهم الي الحق او المقصود خاف ان يتركه الناس في الميدان قبل ان يقوم بدوره في اظهار معجزته ، والي هذا يشير الامام امير المؤمنين (ع) في نهج البلاغة في خطبة 6 « لم يوجس موسي (ع) خيفة علي نفسه بل اشفق من غلبة الجهّال ودول الضلال » .
ان هذا هو المقصود وليس المقصود ان موسي خاف من السحر حقيقة

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.